AMAÇ
Hastanemiz Acil Servisine başvuran hastaların kabulünün değerlendirilmesi, girişi, muayene, tetkik, tedavi, triaj, müşahade, konsültan hekim çağırılması, yatış veya sevk gibi süreçlerin tanımlanması ve sorumluların belirlenmesi, yaşamını tehlikeye atabilecek sorunların saptanması, doğru zamanda doğru işlemin ve gerekli tedavinin zamanında yapılmasını sağlamaktır.
KAPSAM
Acil serviste yürütülen tüm faaliyetleri, acil servise başvuran hastaları ve acil çalışanlarını kapsar.
KISALTMALAR
HBYS: Hastane Bilgi Yönetim Sistemi.
TANIMLAR
Triaj: Hastanın ilk değerlendirilmesinin yapıldığı birim.
Kırmızı Alan: Kırmızı kodlu hastaların muayenesinin ve tedavisinin yapıldığı alandır.
Yeşil Alan: Yeşil kodlu hastanın muayenesinin, tedavisinin ve dışarıdan gelen enjeksiyonların yapıldığı birim.
Sarı Alan: Sarı kodlu hastanın muayenesinin ve tedavisinin yapıldığı birim.
Resüsitasyon Odası: Kırmızı kodlu hastanın ilk müdahale ve tedavisinin yapıldığı alan.
Cerrahi Alan: Müdahale gereken (atel, sutur, pansuman, mesane sonda uygulaması, NGS uygulaması vb.) hastaların muayene ve tedavilerinin yapıldığı birim.
Acil Müşahede: Muayenesi ve tedavisi yapılan hastaların takibinin ve konsültasyon muayenelerinin yapıldığı birim.
Konsültasyon: Hasta hakkında ilgili Uzman doktordan istenen görüş.
SORUMLULAR:
- Başhekim
- Acil Servis Sorumlu Hekimi
- Acil Servis Pratisyen Hekimi
- Acil Servis Sorumlu Hemşiresi
- Yardımcı Sağlık Personeli ( Hemşire, ATT, Sağlık memuru, Anestezi Teknikeri, Ebe)
- Diğer personel ( Otomasyon Sekreteri, Temizlik Personeli, Güvenlik Personeli)
Sağlık Personeli:
Acil servis kesintisiz 24 saatlik zaman diliminde her gün doktor, sağlık personeli, temizlik görevlisi, otomasyon sekreteri, güvenlik görevlisi ile birlikte çalışmaktadır. Nöbet listeleri aylık hazırlanmaktadır. Bütün personel, personel tanıtım kartı takmaktadır. Serviste yürütülen tüm hizmetlerin takip edilmesi Birim Sorumlusu tarafından yürütülmektedir.
Nöbetçiler nöbet defterini her nöbet girişinde ve çıkışında doldururlar. Nöbetlerinde geçen önemli olayları saat belirterek bir sonraki nöbetçiye tıbbi, idari ve teknik işlerle ilgili durumları devreder. Nöbet defterleri her gün acil servis sorumlu hemşiresi tarafından tetkik edilir. Önemli hususlarda hasta bakım hizmetleri müdürlüğüne bildirilir.
Acil serviste görev yapan sağlık personellerine en az yılda 1 defa kardiyopulmoner resüsitasyon eğitimi verilmektedir.
Temizlik ve Sekreterlik
Hastane idaresi tarafından belirlenen çalışma kıyafetleri ile ve mesai saatlerine göre çalışırlar. Çalışma esnasında personel tanıtım kartı mutlaka takılı olmalıdır.
Güvenlik:
Çalışma kıyafetleri ile ve mesai saatlerine göre çalışırlar. 24 saat hizmet verirler. Güvenlik kameraları 24 saat çalışmaktadır.
ACİL SERVİSİN YAPISAL DÜZENLEMESİ
Ø Acil servis; zemin katta yer almakta olup ayakta hasta ve ambulansla girişlerin yapıldığı 1(bir)ana giriş kapısı bulunmaktadır. Ana giriş kapısı her zaman ambulansla hasta nakline uygun şekilde hazır olmalı ve kapıya yakın tekerlekli sandalye ve sedyeler her an kullanıma hazır bulundurulmalıdır.
Ø Acil Servis; 1 (bir) Hasta Karşılama ve Kayıt Kabul, 2 (İki) Yataklı Yetişkin ve Çocuk Muayene Alanları, 1 (bir) Resüsitasyon Odası, 5(beş) Yataklı Gözlem ve tedavi Odası, 12( on iki) Yataklı Müşaade Odası, 1 (bir) Erkek Sağlık Personeli, 1 (bir) Hemşire ve 1 (bir) Doktor Giyinme ve Dinlenme Odasından oluşmaktadır.
Ø Acil Serviste; Acil Servis Sorumlu Hemşiresi, Hasta Kayıt Görevlisi, Temizlik Görevlisi, Güvenlik Görevlisi, Pratisyen Hekim, Hemşire, Ebe, Anestezi teknikeri ve Sağlık Memurları görev yapmaktadır.
Ø Acil servise ulaşımı kolaylaştıran tabelalar mevcuttur. ‘ACİL SERVİS’ giriş tabelası hastane dışından görülebilecek durumda ve ışıklandırılmıştır. Ayrıca acil servis girişi de aydınlatılmıştır.
Ø Acil servis birimi 24 saat kameralar ile izlenmektedir. Altı adet güvenlik kamerası bulunmaktadır. Yeşil alandaki (muayene alanı) kamera ses kaydı da yapmaktadır. Görüntüler 60 gün saklanmaktadır. Ayrıca güvenlik personeli odası da acil servis birimindedir.
İLAÇ MALZEME VE CİHAZLARIN YÖNETİMİ
Nöbet Süreci
Hastanemizde nöbet hizmeti sabah saat 08.00 da başlar.
Nöbetçi personel listesi acil panosuna idari onaya müteakip asılır. Personel nöbet çizelgesine uymak zorundadır.
Personelin mazereti gereği değişmesi gereken nöbetler başhemşirenin onayı ile gerçekleşir. Nöbet listesinde nöbet tutan personel aynı zamanda icapçıdır. Gerekli görüldüğü halde çağrılır. Nöbet devirleri;
ØÖnce deskte
ØSonra hasta başında yapılır
ØNarkotik ilaçlar ve nöbet devri Narkotik ilaç ve nöbet devir teslim formu kullanılarak gerçekleştirilir.
Tıbbi Cihazların Kontrolü
Tüm cihaz ve malzemeler ( tıbbi cihazlar, yangın söndürme tüpleri, oksijen tüpleri) kontrol edilir. Arızalı varsa, sistemden arıza kaydı oluşturularak teknik birime gönderilir ve arızanın giderilmesi sağlanır. Kalibrasyonlu cihazlara bakılarak, kalibrasyon etiketleri kontrol edilir. Kalibrasyon süresi dolan cihazlar bölüm kalite sorumlusuna bildirilir.
İlaç ve Malzeme Kontrolü
Ø Servisin ilaç ve sarf malzeme ihtiyaçlarıhaftada iki gün olacak şekilde (pazartesi ve Perşembe) birim sorumlusu, olmadığı durumda nöbetçi sağlık personeli tarafından talep edilir. İlaçlar ve sarf malzemeler birim sorumlusu, olmadığı durumda nöbetçi sağlık personeli tarafından kontrol edilir.
Ø Minimum stok düzeyinin altına düşen ilaç ve sarf malzemeler eczaneden talep edilir. Miad takipleri otomasyon üzerinden yapılır. Miadı dolmaya 6 ay ve 3 aykalan ilaçlar eczaneye bildirilerek, uzun miadlılarla değişimi sağlanır.
Ø Miadı dolmaya 6 ay ve 3 aydan az kalan ilaç tespit edilir ve kısa zaman içerisinde bitirilebileceğine karar verilirse, bu ilaçlar rafta ön tarafa yerleştirilir.
Ø Soğuk zincire tabi ilaç veya aşıların ısı takipleri yapılarak Acil Servis buzdolabı sıcaklık takip çizelgesiformuyla kayıt altına alınır. Eğer aşı muhafaza edilen dolap arızalanırsa, en yakın buzdolabına soğuk akülerle sevk edilerek muhafaza edilmeleri sağlanır.
Ø Birim sorumlusu, olmadığı durumda nöbetçi sağlık personeli tarafından ilaç ve sarf malzemelerin bozulma ve hasar görmeye karşı uygun şekilde muhafazaları kontrol edilir. Yüksek riskli ilaçların tanımlanması ve korunması, narkotik ilaçların kilit altında olması ve nöbet değişimlerinde devir teslim kayıtlarının tutulması, ışıktan korunması gereken ilaçların ışık almayan ortamda muhafazası, acil müdahale arabalarının listesine göre kontrolleri yapılır.
Ø Birim sorumlusu, olmadığı durumda ise nöbetçi sağlık personeli tarafından kullanılan narkotik ilaçlar eczaneden temin edilirken, narkotik ilaçlar için narkotik ilaç tutanağı imzalanarak alınır.
Ø Narkotik ilaçların her gün devir teslimi yapılır. İlacın hangi hastaya, saat kaçta, kim tarafından kaç adet uygulandığı, kaç adet teslim edildiği ve tarihi teslim alan ve teslim edenlerin imzalarıyla beraber narkotik ilaç defterine kayıt edilir. Narkotik ilaçlarda bir hastaya hekimin önerdiği dozun kullanılması sonrasında açılan ampulde kalan miktar için aynı gün eczacı ve servis sorumlu hemşiresiyle Yarım doz imha formu doldurularak imha edilir. İmhasına karar verilen ampul tıbbi atık olarak atılır. Yarım doz imha formları hastane eczanesinde dosyalanır.
Ø Narkotik ilaç alındıktan sonra herhangi bir kırılma kaybolma karşısında kırılan ilaç zayi edilir ve sorumlu hemşire ve eczacı tarafından onaylanmış bir tutanak tutulur.
İlaç ve Aşıların Kaydına Yönelik Uygulamalar:
Ø Hastaya uygulanan ilaçlar ve işlemler acil servis sekreteri/hemşire tarafından acil müdahale formuna ve bilgisayara(HBYS) kayıt edilir.
Ø Kullanılan narkotik ilaçlar kilit altında tutulur ve Narkotik İlaçlar Defteri’ne kayıt edilir.
Ø Kuduz şüphesi ile başvuran hastaların ev adresi ve telefon numarasını alınarak otomasyon sistemine kaydı yapılır. Ayrıca sistem üzerinden Kuduz Riskli Temas Vaka İnceleme Formu doldurularak günlük olarak istatistik birimine gönderilir.
Ø Hastanın aşıları (kuduz serumu, kuduz aşısı ve tetanos aşısı) yapıldıktan sonra diğer dozların takibi ve uygulaması için aşı kartı doldurularak aşı tarihleri hakkında bilgilendirilir. Birimde bulunan diğer aşılarda (hepatit b, akrep serumu, yılan serumu v.s) hasta sistemine girişi yapıldıktan sonra Aşı Takip Sistemi’nden kontrolleri günlük olarak yapılmaktadır. Ayrıca bildirimi zorunlu hastalık formları da doldurarak günlük, haftalık ya da aylık olarak istatistik servisine gönderilir.
Acil Müşahede Odalarının Kontrolü:
Müşahede odalarındaki yataklar sık aralıklarla kontrol edilir. Hasta bulunan yataklardan kirli olan varsa değiştirilmesi sağlanır. Hasta olmayan yataklar kontrol edilerek hazır durumda olmaları sağlanır.
Acil Servisin Temizliği ve Cihazların Bakımı:
Ø Temizlik kontrolü: Birim sorumlusu, olmadığı durumda nöbetçi sağlık personeli tarafından, Temizlik personeliyle beraber temizliklerin ‘Hastane Temizlik Talimatı’na göre yapılıp yapılmadığı kontrol edilir. Yetersiz bulunan temizliklerin tekrar yapılması sağlanır ve Temizlik çizelgesi formuna kaydı düşülür.
Ø Hasta yatakları ve sedye örtüleri her hastadan sonra değiştirilir.
Ø Birim sorumlusu, olmadığı durumda nöbetçi sağlık personeli tarafından Acil serviste bulunan bütün odalarda ( müşahede, müdahale, muayene, resüsitasyon, pansuman vb.) ortaya çıkan atıklar kontrol edilir. Karıştırılma hatalı toplama ve taşıma gibi durumları kontrol edilir. Atık Yönetim Talimatına uygun olmayan uygulamalar için düzeltici faaliyet doldurularak Kalite yönetim Birimine bildirilir.
Ø Tıbbi atıklar ‘’Tıbbi Atık Yönetim Talimatı”na göre uzaklaştırılır.
Ø Acil serviste kullanılan kirli malzemeler Sterilizasyon Dezenfeksiyon Talimatı ve Servislerde Kullanılan Araç-Gereçlerin Dezenfeksiyonu Talimatı”na göre temizlenir.
Ø Hastaya yapılan tüm işlemlerde İzolasyon Önlemleri Talimatı”na uygun hareket edilir.
FAALİYET AKIŞI:
Hasta Kabul
Ø Acil Servise hastalar ayaktan veya ambulans ile kabul edilmekte olup sosyal güvencesi ve ödeme gücü olup olmadığına bakılmaksızın kabul edilmektedir.
Ø Başvuran tüm hastalar acil servis girişinde hasta karşılama ve kayıt kabul birimince karşılanmaktadır. İhtiyacı olanlar sedye ya da tekerlekli sandalye, yürüyebilenler ise yürüyerek Acil Servise alınırlar.
Ø Hastanemiz acil servisine başvuran hastalar bilgi işlem girişi yaptırarak görevli sağlık personeli tarafından durumlarına göre acil muayene odaları, resusitasyon (müdahale ve yeniden canlandırma) odası veya acil cerrahi, pansuman odalarından birine alınarak ilgili hekim tarafından değerlendirilir.
Ø Konsültasyon gerektiğinde ilgili branş hekimine, nöbetçi hekim konsültasyon talebinde bulunur.
Ø Başvuruda temel prensip hastanın bilgi işlem veya vezne girişi yaptırmış olmasıdır. Durumu stabil olmayan hastalar; bilgi işlem veya vezne aşaması ertelenerek kabul edilir. Acil ve stabil olmayan hastalarda ilk müdahale yapıldıktan sonra, giriş mutlaka yaptırılacaktır.
Ø Acil müdahale gerektiren hasta kayıtları, varsa yakını, yoksa acil personeli tarafından yapılır.
Ø Adli olarak gelen kişinin kaydı, yani resmi yazıyla hastaneye gelen adli vakaların kayıt işlemleri, yanındaki polis veya jandarma tarafından yapılır. Ambulans ile gelen adli hasta kaydı doktor kararıyla hastane güvenlik personeli tarafından yapılır. Hastane güvenlik personeli olay yerine göre polise bilgi verir. Hastaneye girişi yapılan hastanın otomasyon sisteminde adli vaka olduğu belirtilir.
Ø Hasta daha önce hastanemize başvurmuş ise T.C. kimlik numarası ve nüfus cüzdanı istenir. Genel sağlık sigortası ve yeşil kart mensuplarından internet üzerinden provizyon istenir. Provizyon alınabiliyorsa kayıt yapılır. Provizyon alınamıyorsa hastanın durumu acil değilse durumun açıklığa kavuşması için kişi kurumuna yönlendirilir.
Ø 65 yaş üstü ve 18 yaş altı sağlık güvencesi olmayan hastaların kayıtları kimlikleri ile yapılır.
Ø Hasta yurt dışı yabancı şubedeçalışan sigortalı ise SSK il müdürlüğünden verilen sosyal güvenlik sözleşmesine göre sağlık yardım belgesinin olup olmadığı ve tarihinin geçerliliği kontrol edilir. Sosyal güvenlik sözleşmesine göre sağlık yardım belgesinin fotokopisi alınır ve günün sonunda faturalama servisine teslim edilir.
Ø Eğer tespit edilen uygunsuzluklar var ise ve hastanın durumu acil değilse hasta veya hasta sahibine anlaşılabilir bir dille saygı kuralları çerçevesinde eksikleri ve uygunsuzlukları anlatarak, tamamlaması istenir.
Ø Trafik kazası sonucu başvuran hastaların kurum kayıtları trafik kazalarıolarak yapılır.
Ø Sosyal güvencesi bulunmayan ve acil olmayan yabancı hastalar turistler kurumuna, Türk vatandaşı olan hastalar da ücretli kurumuna girişi yapıldıktan sonra ücret tahsilatı girişi yapan kişi tarafından alınır, mesai saatleri içerisinde vezne birimine teslim edilir.
Triaj
Ø Triaj sağlık çalışanı tarafından Öncelik sırasına göre kırmızı, sarı ve yeşil renkler kullanılarak yapılır. Aciliyet durumu ve ihtiyaçları doğrultusunda ilgili alana transfer hızlı ve güvenli şekilde gerçekleştirilir.
Ø Triaj acil hekimi veya acil servis sağlık personeli tarafından yapılır. Hastalara, şikâyetlerine ve klinik durumuna göre triaj uygular.
Ø Acil Servis Triaj Planı’na uygun olarak hastalara kırmızı, sarı, yeşil kodlar verilir. Hastanın girişi HBYS den yapılır. Gerekli görülürse Acil Servis Muayene Formudüzenlenir. Hastanın durumuna göre vital bulguları alınarak bu forma veya sisteme kaydedilir.
Ø Eğer hasta bekleyemeyecek durumda ise hemen kırmızı ve sarı alana alınır, hastanın kaydı formla birlikte hasta yakını tarafından yaptırılır, yakını yoksa hastanın kaydı kayıt görevlisi tarafından yerinde yapılır.
Ø Triaj kodları HBYS kesin kayıt sırasında kaydedilir.
Hasta triaj edilirken aşağıdaki şekilde değerlendirilir:
RENK | ALAN VE VAKA NİTELİĞİ | ÖRNEK DURUMLAR |
YEŞİL | Ayaktan başvuran, genel durumu itibariyle stabil olan ve ayaktan tedavisi sağlanabilecek basit sağlık sorunları bulunan hastalar. | * Yüksek risk taşımayan ve hafif derecedeki her türlü ağrı * Aktif yakınması olmayan düşük riskli hastalık öyküsü * Genel durumu ve hayati bulguları stabil olan hastada her türlü basit belirti * Basit yaralar-küçük sıyrıklar, dikiş gerektirmeyen basit kesiler * Kronik belirtileri olan ve genel durumu iyi olan davranışsal ve psikolojik bozukluklar |
SARI | Kategori 1: Hayatı tehdit etme olasılığı, uzuv kaybı riski ve önemli morbidite oranı olan durumlar. | * Diastolik>110 mmHg, Sistolik>180 mmHg olan kan basıncı yüksekliği * Herhangi bir nedenle orta derecede kan kaybı *Yardımcı solunum kaslarının solunuma katılmadığı orta derecede solunum sıkıntısı * Nöbet geçirme öyküsü (uyanık) *Ateş yüksekliği olan onkoloji hastası veya steroid kullanan hasta * İnatçı kusma *Anamnezi ile birlikte kafa travması olan ancak bilinci açık hasta *Kardiyak öykü ile uyumlu olmayan göğüs ağrısı *65 yaş üstü karın ağrısı olan hasta *Şiddetli karın ağrısı olan hasta *Deformite, ciddi laserasyon ve ezilme yaralanması içeren ekstremite yaralanması *Suistimal riski veya şüphesi olan çocuk *Stresli ve kendine zarar verme riski olan hasta |
Kategori 2: Orta ve uzamış dönem belirtileri olan ve ciddiyet potansiyeli taşıyan durumlar. | *Basit kanamalar *Göğüs ağrısı ve solunum sıkıntısı olmayan basit göğüs yaralanmaları *Solunum sıkıntısı olmayan yutma zorluğu *Bilinç kaybı olmayan minör kafa travmaları *Dehidratasyon belirtileri olmayan kusma ve ishaller *Normal görme fonksiyonu olan göz inflamasyonları veya gözde yabancı cisim *Minör ekstremite travması (ayak bileği burkulması, muhtemel basit fraktür, araştırma gerektiren komplike olmayan laserasyon) normal vital bulgular *Şiddetli olmayan karın ağrısı *Zarar verme riski olmayan davranış bozukluğu olan hastalar |
KIRMIZI | Kategori 1: Hayatı tehdit eden ve hızlı agresif yaklaşım ve acil olarak eş zamanlı değerlendirme ve tedavi gerektiren durumlar. Bu durumlarda hasta hiç bekletilmeden kırmızı alana alınır. | *Kardiyak arrest *Solunumsal arrest *Havayolu tıkanıklığı riski *Majör çoklu travma *Solunum sayısı < 10/dakika *Sistolik Kan Basıncı<80 (yetişkin) veya genel durumu bozuk çocuk veya infantlar *Sadece ağrıya yanıt veren veya yanıtsız olan hastalar *Devam eden veya uzamış nöbet |
Kategori 2: Hayatı tehdit etme olasılığı yüksek olan ve 10 dakika içerisinde değerlendirilip tedavi edilmesi gerekli durumlar. | *İlaç aşırı alımı olan hastanın yanıtsız veya hipoventilasyonda olması *Kardiyak ağrıya benzer göğüs ağrısı *Yardımcı solunum kaslarının solunuma katıldığı veya bakılabiliyor ise pulseoksimetri değerinin<%90’nın altında olduğu ciddi nefes darlığı olan hastalar |
| *Şiddetli stridor veya yutkunma güçlüğü ile beraber olan havayolu tıkanıklığı riski *Dolaşım bozukluğu -Nemli, soğuk deri, perfüzyon bozukluğu -Kalp hızı<50 veya >150 olması -Hemodinamik bulgularla beraber olan hipotansiyon * Akut hemiparazi/disfazi * Letarji ile birlikte ateş (her yaş) * İrrigasyon gerektiren asit/alkali ile göz teması * Majorfraktür veya ampütasyon gibi ciddi lokalize travma * Herhangi bir nedenle olan ciddi ağrı -Önemli sedatif veya diğer toksik maddelerin oral alımı * Davranışsal/Psikiyatrik -Şiddet içeren agresif davranışlar -Kendine veya diğerlerine zarar veren davranışlar |
KIRMIZI(Çok Acil)
Kritik, ciddi şekilde yaralanmış problemleri veya yaralanmaları süratle tedavi edilmesi gereken hastalardır.
Ø Kardiyopulmoner arrest,
Ø Solunum sıkıntısı,
Ø Anafilâksi,
Ø Koma,
Ø Havayolu obstrüksiyonları,
Ø Kontrol edilemeyen kanama,
Ø Şok,
Ø Multipltravma,
Ø Zehirlenme,
Ø Ciddi ağrılı durumlar,
Ø Normal olmayan doğum,
Ø Febrilinfant,
Ø Vücut yüzeyinin %40’ından fazlasının etkilendiği yanıklar
SARI(Acil):
Acil bakıma gereksinimi olan ancak hayati tehlikesi bulunmayan hastalar(birinci derecede öncelikli hastalar nakledilene kadar[2-3 saat]bekleyebilecek hastalar)
Ø Karın ağrısı,
Ø Çoklu veya açık kırıklar,
Ø Kalça veya uzun kemik kırıkları,
Ø Renal taşlar,
Ø Orta derece yanıklar(%15-40),
Ø Kesiler,
Ø Ciddi baş ağrısı (afebril),
Ø Yutma zorluğu ile beraber olan boğaz ağrısı
YEŞİL(Acil Olmayan):
Yürüyebilen hastalar, kritik şekilde yaralanmamışlar. Kendi bakımlarını kendileri yapabilecek durumda olanlar
Ø Döküntü,
Ø Kronik baş ağrısı,
Ø Burkulmalar,
Ø Soğuk algınlığı belirtileri,
Ø Vaginal akıntı,
Ø Yara bakımı,
Ø Sütür alımı,
Ø Kronik eklem ağrısı,
Ø Anaflaksi oluşturmayan böcek ısırıkları,
Ø Minör kulak ağrısı,
Ø Minör izole ekstremite yaralanması
Ø Basit kapalı kırıklar, Psikolojik olarak etkilenmiş ama ciddi yaralanması olmayanlar
ÖNCELİK | YARDIM | RENK ŞİFRESİ | TANIMI |
BİRİNCİ DERECE | ACİL | KIRMIZI | YAŞAMINI YA DA UZVUNU KURTARMAK İÇİN ACİL MÜDAHALEYE GEREKSİNİMİ VAR |
İKİNCİ DERECE | GECİKTİRİLEBİLİR | SARI | HASTANIN ACİL BAKIMA GEREKSİNİMİ VAR AMA HAYATİ TEHLİKE YOK |
ÜÇÜNCÜ DERECE | BEKLEYEBİLİR | YEŞİL | KİŞİLERİN YARALANMALARI ÇOK HAFİF, KENDİLERİ GİDEBİLİRLER |
Muayene, Müdahale, Tanı Ve Tedavi
Ø Hastanın adli boyutu değerlendirilerek adli ve trafik olanlar güvenlik personeline bildirilir.
Ø Hastanın muayenesi acil doktoru tarafından yapılır.
Ø Hemşire doktorun verdiği order doğrultusunda tedavisini uygular. Yapılan uygulamalar HBYS ne kayıt edilir. Tedavi öncesi ve sonrası sağlık çalışanlarının sağlığının korunması için Koruyucu Ekipman listesinde belirlenen ekipmanlarla çalışmaları sağlanır.
Ø Hekim hastaya yapılacak tedaviyi HBYS den düzenler, tedavi alanda görevli olan hemşire tarafından yapılır. Gerekli görülürse hastaya Acil Muayene Formu da düzenlenir.
Ø Alınması gereken tetkikler tedavi sırasında alınır.
Ø Bu esnada hastanın muayene formunda yazılı olan tüm bilgi, uygulanan tedavi ve istenen tetkikler HBYS ‘ye girilir.
Hasta Kayıt İşlemleri
Ø Muayene sonrasında kesin kayıt yapılır.
Ø Muayenesi biten hastaların E-Reçeteleri yazılarak hasta veya yakınına teslim edilir.
Ø Hastanın tetkik ve tedavisi devam edecekse laboratuvar ve röntgen istemlerinin otomasyon personeli tarafında sisteme girişi yapılır. Laboratuvar materyal (tüp) barkotları çıkartılarak ilgili alandaki sağlık personeline gönderilir.
Ø Hastanın yakını yoksa ve kendisi bilgi veremeyecek durumda ise hastanın kaydı HBYS ye kimliksiz hasta olarak tanımlanıyor.
Ø Aynı isimde iki hasta varsa hastalara numara verilir.
Ø Adli ve Trafik kazası olarak gelen hastalar, Adli vaka/Trafik kazası olarak HBYS’ye kaydı yapılmakta ve bu kişiler ile ilgili işlem yapılırken sistem uyarı vermektedir.
Laboratuvar Ve Görüntüleme Hizmetleri
Ø Acilden istenen tetkikler mevcut laboratuvar ve röntgen biriminde sonuçlandırılır.
Ø Bu hizmetler 24 saat kesintisiz verilir.
Ø Acil serviste acil laboratuvar bulunmamaktadır ancak laboratuvar birimi kesintisiz 24 saat hizmet vermektedir.
Ø Acil tetkikler laboratuvar tarafından laboratuvar acil sonuç verme süreleri (BİY. LS.02) göre sonuçlandırılır.
Ø Acil Tetkikler personel tarafından laboratuvara teslim edilir. Hasta yakınları ile numuneler gönderilmez.
Ø Tetkik sonuçları HBYS üzerinden sadece acil doktoru tarafından görülebilir.
Ø Görüntüleme hizmetleri için hastalar durumlarına göre gerekiyor tekerlekli sandalye ya da sedye ile personel tarafından götürülür.
Ø USG, vb. istemleri ACİL ibareli ve öncelikle yapılacak, radyoloji uzmanıyla temas kurularak hasta uygun bir şekilde hazırlanmış olarak gönderilir.
Acil Müşahede Ve Hastanın Takibi
Ø Tetkikleri ve tedavileri devam eden, konsültasyon istemi bulunan hastalar müşahede bölümüne alınır.
Ø Triajdan gelen hasta durumuna göre ( Tutuklu, engelli, bilinci kapalı, ağrılı, bulaşıcı hastalığı olan ) önceden belirlenmiş yatağa alınır.
Ø Tetkikleri olmayıp gözlem altında tutulması gereken hastalar da müşahede bölümüne alınır.
Ø Nöbet devrinde tedavileri devam eden hastalar yerinde yeni ekibe, tetkik ve tedavilerine yönelik bilgilendirme yapılarak teslim edilir. Doktor değişimi varsa belirtilir.
Ø ADLİ-TRAFİK olan hastalar için hastane güvenliği ile görüşülür.
Ø Acil müşahede de kalış süresi 4-6 saat olarak belirlenmiştir. Bu süreyi geçen hastalarda acil servis doktoru hastanın kliniğine göre ilgili branş hekimi ile görüşerek hastanın yatışını veya sevkini planlar.
Ø Müşahede de yapılacak takip faaliyetleri HBYS’de kayıt altına alınır
Ø Taburcu edilen hastanın yatak takımları değiştirip yeni hasta için hazır hale getirilir
Yatış İşlemleri
Ø Hastanın yatışına karar verildiyse, doktor tarafından ilgili bölümün boş yatak durumu otomasyon üzerinden kontrol edilir. Boş yatak olması durumunda öncelikli olarak yatış işlemi gerçekleştirilir. SBYS de Öncelikli Yatış sistemi mevcuttur.
Ø Hastanın yatışı HBYS üzerinden yapılır.
Ø Hasta yatışı ilgili branş Uzmanı Hekim tarafından onaylanır.
Ø Hasta ilgili birime götürülürken servis hemşiresi aranarak bilgi verilir, hasta personel eşliğinde bölüme transfer edilir.
Konsültasyon İşlemleri
Ø Acil servis hekimi vaka hakkında ilgili uzman hekimlerden konsültasyon isteyebilir.
Ø Konsültasyon gereken durumlarda SBYS sistemi üzerinden ilgili hekime SMS gönderilmekte, acil durumlarda ilaveten telefonla ilgili hekime ulaşılmalıdır.
Ø Acil servisten konsültasyon veya icapçı hekim istenmesi durumunda istem ve varış saatini HBYS ‘de kayıt altına alınır.
Hasta Yakınının Bilgilendirilmesi
Gözlem odasında bulunan hastalar hakkında gerekli bilgilendirme nöbetçi acil hekimi tarafından yapılmalıdır.
SEVK, YATIŞ VE TABURCU SÜREÇLERİ
Acil poliklinikten hasta dört şekilde sonuçlandırılır. Bunlar:
Ø Sevk: Hastanemiz ileri tetkik ve tedavi için acil hastaları sevk edebilir.
Ø Sevk edilmeden gerekirse ilgili uzmandan kosültasyon istenebilir.
Ø Sevk edileceği hastane ile hekim iletişime geçerek ilgili birimden onay alınır. EK 9 form doldurularak 112 Komuta Kontrol Merkezine fakslanır telefon ile aranarak sevk ile ilgili bilgileri verilir.
Ø Komuta kontrol merkezinin sevki ilgili hastane ve hekimden teyit ettirmesi sırasında hasta için hastanede yapılan tedavi ve müdahaleler ASKOM Ek 9 formuna yazılır. Bu form sevk için gelen ekibe teslim edilir.
Ø Acilden Ambulans ile sevk edilmeyen yada kendi imkanları ile gitmeyi tercih eden hastalara hastanede yapılan tedavi ve müdahaleler epikrize yazılıp bir nüshası hastaya ya da yakınına elden verilir.
Ø Yatış: Hastanın yatışına karar verildiyse, doktor tarafından ilgili bölümün boş yatak durumu otomasyon üzerinden kontrol edilir. Boş yatak olması durumunda yatış işlemi gerçekleştirilir.
Ø Taburcu: Taburcu edilmesine karar verilen hastanın SBYS üzerinden taburcu işlemi sorumlu hemşire ya da nöbetçi hemşirenin ilgili hekimden aldığı talimat sonrası kat sekreter tarafından yapılır. İlgili hastaya epikrizin bir nüshası verilerek imzası alınarak ve gerekli bilgilendirme yapılarak taburcu işlemi sonlandırılır.
Ø Ex, Ex-Duhul: Hastanemiz Acil Servisine ex-duhul olarak gelen vakalar otomasyon sistemi üzerinden kayıtları yapılır, gerekli evraklar düzenlenir ve yakınlarına teslim edilir. Adli vakalar ise savcılığa haber verilerek morgda bekletilir.
Hastanın dosyasına ex notu doktor tarafından yazılır. Ölünün yakınları, ölenin nüfus cüzdanı ile müracaat eder. ÖBYS’ye giriş yapıldıktan sonra gömme izin belgesi ölü sahibine verilir. Ex olan hastaların kaydı cenaze Morg Defteri’ne yapılır, teslim eden ve teslim alanın imzası alınır.
Zehirlenmelerde Yapılan İşlemler:
Ø Tüm zehirlenmeler adli olgulardır.
Ø Zehirlenme vakaları acil nöbetçi hekimi tarafından değerlendirilmeli ve bu işlemler müdahale odasında yapılmalıdır.
Ø Zehirlenme tanısı kesin veya olası her hastadan ve yakınlarından ayrıntılı olarak ne zaman, nerede ve ne miktarda toksik madde aldığı saptanır.
Ø Elde edilen bilgilerle 114 ZEHİR DANIŞMA MERKEZİNE danışılır.
Ø Komada olan veya konvülsiyon geçiren hastalar, öğürme refleksi kaybolanlar, korovoziv madde ve hidrokarbonlarla zehirlenenler ve pıhtılaşma bozukluğu olanlar kusturulmaz.
Ø Zehirlenen kişilere 1gr/kg olacak şekilde aktif kömür verilir.
Ø Lityum zehirlenmesi olan hastalara aktif kömür verilmez.
Ø Yapılan işlemler doktor tarafından acil muayene formuna kaydedilir, HBYS üzerinden zehirlenmevaka bildirim formu doldurulur ve bir çıktısı alınarak istatistik birimine gönderilir.
Adli Rapor İşlemleri: Adli Vakalar nöbetçi hekim veya gerektiğinde sağlık personeli ve güvenlik görevlisi eşliğinde muayenesi yapılmalı,güvenlik görevlisi tarafından ilgili kolluk kuvvetine raporla ilgili bildirimde bulunmalıdır.Hastanın geliş saati, kimlik bilgileri, geliş nedeni bilgisayara işlenir. Bilgisayara girişi yapılan adli vakalar için ADLİ VAKA butonu seçilerek kişinin muayenesi ve tetkikleri yapılırken uyarı vermesi sağlanır. Muayenesi tamamlanan hastaya doktor tarafından HBYS üzerinden Adli Rapor Formu doldurulur ve bir nüshasının çıktısı alınarak e- imzalı rapor gelen kolluk kuvvetlerine teslim edilir.Adli Vaka raporlarıHBYS üzerinden yazıldığı için arşiv memurunun sistemine anlık olarak düşer. Diğer evraklar yıl sonunda, gerek görülürse yıl içerisinde bölüm bölüm Arşiv Memuruna teslim edilir.
Acil Durum ve Afet Yönetimi;
HAP planında görevli belirtilmiş personel gerekli çağrı yapıldığında ivedilikle görev yerine intikal etmeli ve acil servis 7/24 afete hazır halde olmalıdır.
Acil Sağlık Hizmeti Kapsamında Diğer Kurum ve Kuruluşlar ile Koordinasyon Süreçleri
Sevk gerektiren durumlarda hastanemiz acil servis cep telefonu (0535 361 93 46) numaralı telefon ile 112 KKM ile irtibata geçilerek ambulans talebinde bulunulmalı, sevkin gerçekleştirileceği hastane ile hekim tarafından görüşme yapılarak bilgilendirme yapılmalıdır. Bu iletişim yalnızca hekim tarafından yapılmalıdır.
Acil Serviste Risk Yönetimi
Acil serviste çalışan tüm görevliler antisepsi kurallarına uygun şekilde çalışmalı, uygun koruyu ekipman kullanmaya özen göstermeli, herhangi bir risk veya kaza durumunda ilgililere bilgi vermelidir.
Sağlık Güvencesi Olmayan Hastalara Hizmet Verme:
2008/13 ve 2010/16 sayılı Başbakanlık genelgeleri ve sosyal güvenlik kurumu sağlık uygulama tebliği (SUT) ilkeleri ile yeşil kart mevzuatı çerçevesinde sosyal güvencesi olmayan hastaların hastanemize kabulleri aşağıdaki şekilde yapılacaktır.
Acil Hal:
Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinde (SUT) belirtildiği şekliyle acil hal; ani gelişen hastalık, kaza, yaralanma ve benzeri durumlarda olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde tıbbi müdahale gerektiren haller ile ivedilikle tıbbi müdahale yapılmadığında veya başka bir sağlık kuruluşuna nakli halinde hayatın ve/veya sağlık bütünlüğünün kaybedilme riskinin doğacağı kabul edilen durumlardır. Bu nedenle sağlanan sağlık hizmetleri acil sağlık hizmeti olarak kabul edilmektedir. Durumu bu tanıma uyan hastaların sağlık güvencesi olup olmadığına veya ödeme gücü bulunup bulunmadığına veya tedavi masraflarının nasıl karşılanacağına bakmaksızın acil hasta olarak kabul edecek ve gerekli tıbbi tedavi yapılacaktır.
Diğer Hallerde:
Sosyal Güvenlik Kurum bilgi işlem sistemi tarafından hasta takip numarası/ provizyon verilmemesi halinde kişinin müracaatının, 5510 sayılı Kanunun 67. maddesinin birinci fıkrasında sayılan aşağıda belirtilen istisnai haller nedeniyle yapılıp yapılmadığı değerlendirilecektir.
Ø İş kazası ile meslek hastalığı hali,
Ø Bildirimi zorunlu bulaşıcı hastalık,
Ø Kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmeti,
Ø Analık hali,
Ø Afet ve savaş ile grev ve lokavt hali, ss
Ø 18 yaş altı çocuklar,
Ø Tıbben başkasının bakımına muhtaç kişiler
Müracaat yukarıda sayılan istisnai nedenlerle yapılmış ise; bu kişiler için sağlık hizmeti sunucularınca SUT eki “Genel Sağlık Sigortası Talep Formu” (EK-4/B) tanzim edilecektir.
Bilgileri ve genel sağlık sigortası talep beyanları alınan kişiler için Kurum bilgi işlem sistemi üzerinde ilgili istisnai durum seçilip hasta takip numarası/provizyon numarası alınarak sadece söz konusu müracaat nedeni ile ilgili sağlık hizmeti sunulabilecektir. Sağlık hizmeti sunucularınca düzenlenen formlar en geç, kişilerin başvurusunu takip eden 2 (iki) iş günü içerisinde Kurumun ilgili il müdürlüğü veya merkez müdürlüğüne gönderilecektir.
Analık hali; Gebeliğin başladığı tarihten itibaren doğumdan sonraki ilk sekiz haftalık, çoğul gebelik halinde ise ilk on haftalık süre 5510 sayılı Kanun bakımından analık hali olarak kabul edilir.